تبلیغات
یاران آخرالزمانی - "أین عمّار " رهبری "هل من ناصر " حسین(ع) بود
شنبه 21 خرداد 1390

"أین عمّار " رهبری "هل من ناصر " حسین(ع) بود

   نوشته شده توسط: علی صادق زاده    نوع مطلب :امام و رهبری ،ولایت فقیه ،

"أین عمّار " رهبری "هل من ناصر " حسین(ع) بود

 
 

 صفار هرندی گفت: ندای این عمّار مقام معظم رهبری صرفاً به مقطع سال 88 ربط ندارد. در آنجا كارد به استخوان رسید كه این ندا با عمق خودش شنیده شد والّا سال‌ها بود كه ایشان این ندا را سر می‌دادند. "أین عمّار " رهبری "هل من ناصر " حسین(ع) بود.

گفت‌وگو با كسی كه هم سردبیر سابق روزنامه كیهان است و هم وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مثل امتحان ریاضی می‌ماند. كه تا ساعت‌ها پس از امتحان، سوال‌ و جواب‌های آمده و رفته را مرور می‌كنی. گفت‌وگوی نزدیك به 60 دقیقه‌ای ما با كسی كه در جریان فتنه‌ها و انحرافات بزرگ دو سال اخیر، بیشترین افشاگری‌ها را در میان چهره‌های مبرّز سیاسی داشته است در حالی تقدیم مخاطبان خوب خبرگزاری فارس می‌شود كه امیدواریم توانسته باشیم روح صحبت‌های این رجل سیاسی را در حجاب كلماتش، منتقل كرده باشیم.

***
فارس: روح سوال اول من بازكاوی از حركت مردم است كه در 22 خرداد سال 88 به صحنه آمد و با حضور حداكثری خود به گفتمان اصولگرایی رأی داد و هم پس از آن در ماجرای 9 دی، التزام عمیق خود را به مكتب امام(ره) نشان داد. از منظر شما این حضور آیا تجلی پایبندی و علاقه مردم به یك گفتمان بود یا نشانگر پافشاری آنها برای پیروز شدن یك شخص خاص در عرصه انتخابات؟

صفار هرندی: به گمان من رأی مردم در 22 خرداد مدیون چند محور است كه بخش اول آن حاكم شدن گفتمانی در كشور است كه آغاز شكل‌گیری آن را باید در بحبوحه حاكمیت اصلاح طلبان و در ابتدای دهه 80 دانست. در آن مقطع یك حالت جنبش‌گونه برای بازگشت و رجوع افتخارآمیز به ارزش‌های صدر انقلاب در میان مردم آغاز می‌شود كه ثمره تربیتی است كه مقام معظم رهبری به عنوان امام امت از چند سال قبل روند آن را آغاز كرده بودند.
این جنبش با موفقیت اصولگرایان در انتخابات دوره دوم شورای شهر آغاز شد و پس از آن با موفقیت در مجلس هفتم پیشرفت كرد و با به دست آوردن كرسی ریاست جمهوری در سال 84 توسط نماینده این جبهه كه آقای احمدی‌ن‍ژاد بود، این حلقه تكمیل شد.

این دوره، دوره‌ای است كه بازگشت به ارزش‌های انقلابی محك می‌خورد و در واقع دولت نهم تبدیل به آزمایشگاهی می‌شود برای سنجش عیار این ادعا كه آیا ارزش‌های اعتقادی انقلاب و اندیشه اصولگرایانه اساساً توانایی مدیریت جامعه و سوق دادن كشور به سمت رشد و پیشرفت، همزمان با نگاه به گفتمان امام راحل را دارد یا خیر؟

باید بگوییم كه كارنامه 4 سال حضور جریان اصولگرایی در عرصه مدیریت كشور و در عرصه‌های دولت و مجلس سبب شد كه كارنامه موفقی از این جریان در ابتدای سال 88 بر جای بماند، پس باید گفت كه بخشی از موفقیتی كه در 22 خرداد سال 88 رخ داد مدیون پیروز و سرافراز بیرون آمدن جریان اصولگرایی از آزمون سخت و دشوار اداره كشور است.

در این میان و در ارزیابی عملكرد این كارنامه باید بالاترین سهم را به قوه مجریه و شخص رئیس جمهور داد. زیرا قوه مجریه جایی است كه هم بیشترین اعتبارات و امكانات را دارد و هم مردم به طور ملموس سطح خدمات و كیفیت آنها را در این نقطه حس می‌كنند. این برآیند مثبت سبب شد كه حتی مردم در نقاطی از كشور به دولت رأی صد در صدی بدهند كه معنایش آن بود كه عده بیشتری از مردم برآیند مثبت گفتمان اصولگرایی و آثار خیر آن را دیده‌ و لمس كرده‌اند.

این فعال سیاسی با بیان اینكه بخش دیگری از موفقیت گفتمان اصولگرایی در 22 خرداد سال 88 حاصل تقابل دو جریان بود، خاطرنشان كرد: در یك سو جریانی وجود داشت كه تفكر وفاداری به انقلاب، نظام و در یك كلام مكتب امام را نمایندگی می‌كرد و در یك طرف نیز گفتمانی بود كه اگرچه در داخل نظام تعریف شده و فرصت حضور در انتخابات را یافته بود اما استنباط قشر وسیعی از مردم این بود كه این جریان تداعی كننده جریان‌هایی است كه مثل سازندگی یا اصلاحات نگرانی‌هایی را ایجاد می‌كند و شاید این گفتمان دولتی را بر سر كار بیاورد كه تمامی خاطرات تلخ دوران‌های سازندگی و اصلاحات باز هم برای مردم تكرار شود.

لذا دلیل دیگر پیروزی قاطع و با رأی بالای گفتمان اصولگرایانه و شخص دكتر احمدی نژاد شكل گیری همین تقابلات بود كه همواره شرایط را به نحو برجسته‌ای به نفع یك كاندیدا و به ضرر دیگری رقم می‌زند.
البته رفتارها و تاكتیك‌های انتخاباتی دو طرف و گروه‌های هوادار را نیز نباید از یاد برد زیرا در برنده شدن یك جریان تأثیراتی را دارد.

فارس: مردم در 22 خرداد سال 88 به گفتمانی رأی حداكثری دادند كه بعدها و در 9 دی نیز به دفاع تمام‎قد از آن برخاستند. هم‌اكنون كه بیش از 2 سال از آن مقطع می‌گذرد و شاهد ادامه یافتن برخی فتنه‌گری‌ها و حتی بروز انحراف در برخی اشخاص هستیم، آیا فكر می‌كنید التزام مردم به این گفتمان همچنان پابرجاست یا اینكه تا حدّی دچار خدشه شده است؟

صفار هرندی: من معتقدم كه فتنه را باید یك جریان مستمر تاریخی دید كه همواره بوده است و از آنجا كه خاستگاه فتنه، وسوسه‌های شیطانی است و شیطان هیچ‎گاه بیكار نخواهد نشست، باید دانست كه این جریان هیچ‎گاه به صورت كامل خاموش نخواهد شد بلكه در جاهایی نوساناتی دارد كه تند و باشتاب است و در نقاطی هم این منحنی نزولی یا حتی بسیار كند می‌شود اما نكته اصلی، ادامه‎دار بودن آن است.

اگر ما روند فتنه‌ها را به ویژه از ابتدای انقلاب تاكنون مورد مداقّه قرار دهیم، می‌بینیم كه دائم در حال درس گرفتن و عبرت‌گیری بوده‌ایم. در واقع جامعه ما علی‌الدوام در حال تجهیز خود برای مقابله با فتنه‌های مختلف بوده است.

در تمام طول سال‌هایی كه سپری شد، اتفاقاتی مثل تیرماه سال 78 و . . . ما را بسیج كرد تا برای مقابله با فتنه‌هایی بزرگتر آماده باشیم و اگر این آمادگی نبود، ما هرگز نمی‌توانستیم این فتنه‌ها را شكست بدهیم.

اگر مردمی كه پای كار دفاع از گفتمان‌ اصولگرایی حاضر شده بودند و مقابل همه فتنه‌ها ایستادند؛ عده‌ای بیایند و بگویند این حضور و ایستادگی بر اثر احساساتی شدن بود و مردم با واقعه‌ای مثلاً مثل انحراف، دست از احساساتشان! بر‌می‌دارند؛ هرگز این‏طور نیست. این اندیشه مردم است كه حركت كرده و پیرو یك گفتمان بوده است.

پیروی‌ مردم از گفتمان، با انحراف یا اشكال در عملكرد برخی، تعطیل نمی‌شود. علت اینكه می‌گوییم جامعه حتی اگر ببیند كه منتخبش هم غایب است پای انتخاب خود ایستاده، جریانی مثل 9 دی است كه طی آن می‌بینیم در حضور مردم، حرفی از شخص منتخب نیست بلكه مردم در حال مقابله با جریانی متهتّك و متجاسر هستند كه پنجه به اعتقاداتشان می‌كشد.

لذا می‌بینیم كه اینجا دیگر مسئله منتخب مطرح نیست اگرچه عقبه جریان 9 دی رأی دادن به یك گفتمان و فردی به عنوان نماینده این گفتمان است اما مردم به صورت جدی در 9 دی به صحنه می‌آیند چون می‌بینند كه گفتمانشان مورد خطر قرار گرفته و مشاهده می‌شود كه مردم در این صحنه تنوع شعار ندارند و شعارها همگی در یك سمت و سو و آنهم سمت و سوی دفاع از ولایت و اصل نظام قرار دارد. در واقع این تظاهرات بزرگ فقط یك حرف داشت و آن دفاع از نظام اسلامی بود.

با این اوصاف آیا می‌توان خیال كرد كه مثلاً اگر در همكاران آقای رئیس جمهور، نقطه ضعف‌هایی ایجاد بشود، مردم عقب‌نشینی می‌كنند؟ هرگز. آنها كاری به این چیزها ندارند بلكه در واقع این حرف از عمل مردم مستفاد می‌شود كه انتخاب گفتمان توسط ما احساساتی نبود كه حال بخواهیم با برخی اشكالات از آن دست بكشیم.

این پایمردی مردم بر سر گفتمان منتخبشان، چندین سال و به اندازه عمر انقلاب اسلامی و حتی بیشتر از آن، پشتوانه نظری و عملی دارد. همواره این تقابل میان دو خط خواستار حاكمیت دینی و خط خواهان منزوی شدن دین از عرصه اداره جامعه وجود داشته و مردم این را می‌بینند و متوجهند كه دعوا بر سر چیست. حال اگر در عمل برخی فعالان این ماجرا و حتی در عده بیشتری هم از كارگزاران، انحراف و سستی پیش بیاید، قابل تصور است كه باز هم مردم با هیجان و بصیرت عمیق برای دفاع از گفتمان دینی در عرصه حكومت و اصلی كه پیرو آن هستند، حركت خواهند كرد.

این مسئله درست به‎خلاف نظر آنهایی است كه می‌گویند همه این هیجاناتی كه وجود داشت معطوف به انتخاب یك شخص بود در حالی كه ما معتقدیم اصلاً همان شخص نیز در درون این فرآیند جا می‌گیرد نه به عنوان خالق اصل ماجرا. اگر كسی این مسئله را درست نفهمیده باشد آن‎وقت است كه باید منتظر اشتباهات او بود.

اولین رئیس جمهور كشورمان نیز با رأی بالایی بر سر كار آمد. اما او دچار این توهم شد كه همه چیز معطوف به شخص اوست در حالی كه این‎گونه نبود و بعدها نیز اشتباه او محرز شد. در واقع مردم اگر هم به كسی اقبال می‌كنند به این دلیل است كه برآوردشان این است كه این فرد با مضمون حركت مردم فاصله‌ای ندارد و در راستای همین مضامین در حركت است. باید دقت داشت كه علقه مردم نسبت به یك فرد و در ادامه انتخاب او، به هیچ وجه برجسته‌تر از اعتقاد و علاقه مردم به این اصل و مضمون محوری حركت آنها نیست و نخواهد بود.

فارس: در بحث ندای "این عمّار " مقام معظم رهبری در سال 88، شاید این فریاد رسا، ناظر به این بوده باشد كه خواص ما عملكرد خوبی را پیرامون تبیین حقایق در آن مقطع نداشتند و ماجرا ادامه یافت تا آنكه یوم‌الله 9 دی شكل گرفت.
در ماجرای فتنه اخیر یا همان انحراف اما شاید هنوز فرصتی در اختیار خواص باشد كه بتوانند وظیفه خود را در این مقطع از تاریخ انجام بدهند. آیا می‌شود گفت كه خواص هم‌اكنون در یك امتحان سخت قرار دارند و اگر در این امتحان رفوزه بشوند، باز هم این مردم هستند كه به صحنه خواهند آمد؟

صفار هرندی: من مدعایی در این زمینه دارم و آن اینكه ندای این عمّار مقام معظم رهبری صرفاً به مقطع سال 88 ربط ندارد. در آنجا كارد به استخوان رسید كه این ندا با عمق خودش شنیده شد والّا سال‌ها بود كه ایشان این ندا را سر می‌دادند. ما در دوران رهبری 22ساله ایشان، گفتمان‌ها و صحبت‌های كلیدی بسیاری از ایشان داریم كه دچار غربت شدند. البته عكس‌العمل‌هایی بود كه یا مباحث طرح‎شده مثل تهاجم فرهنگی را قبول نداشتند یا منظور رهبری را اشتباه متوجه می‌شدند.

در اینجا به یك خاطره هم اشاره می‌كنم. در اوایل دهه 70 با جمعی از برادران دفتر سیاسی سپاه به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. ایشان می‌فرمودند در زمان حیات امام راحل، هرگاه ایشان مفهومی را مطرح می‌كردند ما به همراه تنی چند از مسئولان كشور، هریك به نقاط مختلف می‌رفتیم و این صحبت‌ امام(ره) را برای مردم بیشتر تبیین می‌كردیم اما الآن این اتفاق رخ نمی‌دهد.

ما و برادرانی كه در آن جمع بودیم احساس كردیم كه این كلام مقام معظم رهبری در واقع یك ندای هل من ناصر است كه باید به آن توجه جدی داشت و یك دعوت است كه همچنان بر زمین مانده.

بخشی از بی‌توجهی به گفتمان‌سازی‌های مقام معظم رهبری از روی عمد و بخشی نیز از روی كینه‎ورزی بوده است. در آن مقاطع، مثلاً دشمن خارجی ما می‌گفت كه داغ یك ولی فقیه بر ما ماند و لذا باید جانشین امام خمینی(ره) را بایكوت كنیم و برای همین اخبار مربوط به مقام معظم رهبری را به شدت بد و كوتاه پوشش می‌دادند یا از ایشان به عنوان رهبر معنوی ایران نام می‌بردند و تمركز كرده بودند روی این مفهوم كه رهبر سیاسی آقای هاشمی است. القا می‌كردند كه ایران دو رهبر معنوی و سیاسی دارد و این كارهای برنامه ریزی شده را انجام می‌دادند تا به خیال خودشان نقش رهبری و عمق گفتمان‌هایی را كه ایشان به عنوان دیده‌بان انقلاب اسلامی ایجاد می‌كردند كمرنگ كنند.

شما ببینید، در جامعه‌ای كه دشمن به این گونه عمل می‌كند و دوست منحرف و دوست بی‏عمل هم كمك و بی‌بتّگی كرده‌اند و خواب بوده‌اند، طبیعی است كه فتنه رخ می‌دهد و همین است كه امیرالمؤمنین علی علیه السّلام می‌فرماید: "كسی كه در موقع دعوت امام در خواب باشد، با لگد دشمن بیدار خواهد شد ". این عین تصویری است كه ما از خواب‏زدگی جامعه‌ای داریم كه رابطه‌اش با رهبری ضعیف بود.

این روند ادامه داشت تا به جایی در اواسط دوره سازندگی رسید كه مردم فهمیدند برخی خواص به دنبال چیزهایی مثل پول و اشرافیت و مال دنیا رفته‌اند و آنگاه بود كه ندای هل من ناصر مقام معظم رهبری بهتر توسط مردم شنیده شد.

اینجا بود كه رابطه امام با امتش به صورت مستقیم برقرار شد و مقام معظم رهبری به صورتی بی‌پرده‌تر و مستقیم با مردم صحبت‌ می‌كردند و این روند ادامه داشت تا اینكه در اواسط دوره اصلاحات نتیجه داد و مردم با تفهیم درستی كه از گفتمان و خواست‌هایشان توسط مقام معظم رهبری شكل گرفته بود، در خیزشی كه ابتدای یك راه بود، پیروزی سال 81 را در شوراها رقم زدند. در سال 81 گره گشوده شد و رابطه مردم با رهبری و گفتمان‌های ایجاد شده توسط ایشان جواب خود را داد.

فارس: از همین كلید موفقیت بیشتر بگویید. گفتمان مردمی اصولگرایان حتی تا 22 خرداد سال 88 هم پیروز شده است. آیا هنوز هم این كلید در دست ما هست؟

صفار هرندی: وقتی شما موفقیتی را به دست می‌آورید؛ یك طرف قضیه این است كه از بابت این پیروزی مسرورید اما در سمت دیگر نیز دشمن ایستاده كه شما را رصد و تلاش می‌كند كه عنصر موفقیت شما را هدف قرار دهد و بزند.
او وقتی می‌فهمد كه ضربه اصلی را از رابطه نزدیك امت و امام خورده است؛ وارد صحنه می‌شود و سعی می‌كند همین رابطه را متزلزل كند، پس مكتب و رهبری را نشانه می‌گیرد و لذا می‌بینیم كه انحرافات شكل گرفته نیز همین عناصر كلیدی را هدف گرفته‌اند.

فارس: اثر رابطه امت با امام را در انتخابات سال 88 و پس از آن در 9 دی با شدت و حدّت بیشتری دیدیم. آیا می‌توان امیدوار بود كه این اثر همچنان ادامه یابد یا اینكه خطر كمرنگ شدن آن نیز وجود دارد؟

صفار هرندی: شرایط امروز ما در مورد رابطه توده مردم با رهبری و جایگاه ولایت فقیه، بسیار بسیار بهتر از 10 سال قبل است. می‌توان گفت مقام معظم رهبری قبلاً واسطه‌های قوی برای تبیین بیشتر گفتمان‌هایشان نداشتند اما پس از طنین ندای این عمار، شاهد به صحنه آمدن كسانی هستیم فریاد انا عمار سر داده‌ و به صحنه آمده‌اند.
لذا ما الآن در یك پله بالاتر قرار داریم. هم‌اكنون مقام معظم رهبری با مردم همان رابطه قبل را ادامه می‌دهند و كنار آن كسانی هم آماده‌اند كه گفتمان‌ رهبری را بیشتر در جامعه تبیین می‌كنند.
البته این پیشرفت نباید ما را فریب دهد. به موازات رشد ما، دشمن نیز به سرعت در حال بازسازی خویش است. مثلاً ممكن است برود سراغ همین افرادی كه می‌گویند انا عمار و از بین آنها یارگیری كند و به بعضی‌شان آدرس غلط بدهد تا آنها هم به مردم آدرس غلط بدهند.

كاری كه رهبری به صورت ویژه به آن اهتمام دارند این است كه بصیرت جامعه افزایش یابد. به صورتی كه اگر در جایی هم رهبری سكوت كرد، جامعه تكلیف خود را بداند و با اكسیر بصیرت بتواند بر همه موانع غلبه كند.

فارس: آیا 22 خرداد 88 توانست این حقیقت را به همه نمایان كند كه اتفاقات مطلوب آن چیزی غیر از تجلی پایبندی مردم به مكتب امام(ره) نیست؟

صفار هرندی: اساساً نگاهی به وقایع قبل و بعد از 22 خرداد، مبیّن همین حقیقت است. به هر حال مقولاتی مثل حضور آقای موسوی با این استدلال كه خود را نماد دهه 60 و با امام بودن می‌دانست یا یوم‌الله 9 دی كه در حمایت از گفتمان و مكتب امام(ره) توسط مردم شكل گرفت، گویای همین مسئله است.
منبع:خبرگزاری فارس


choc
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 12:59 بعد از ظهر
It's actually very complicated in this busy life to listen news on Television, so I only use web for that purpose, and get the
latest news.
How do you treat Achilles tendonitis?
پنجشنبه 9 شهریور 1396 04:49 بعد از ظهر
Greetings from Florida! I'm bored to tears at work so I decided to
browse your blog on my iphone during lunch break. I enjoy the info you provide here and can't wait to take a look when I get home.
I'm surprised at how fast your blog loaded on my cell phone ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, amazing blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر